Itse pelistä

Alue pelaajien omille keskusteluille. Täällä voi kysellä pelin säännöistä tai muista peliteknisistä asioista. Keskustella voi myös kaikesta peliin liittymättömästä.

Itse pelistä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 24.02.2010 08:18

Peli toimii kuten FARPit yleensä. Kursiivilla kirjoitetut tekstit pelinjohtajalta ovat peliin liittyvää lisäinformaatiota, tai nopanheittovaatimuksia. Vastaavasti kursiivilla kirjoitetut osat pelaajilta tulevat olemaan selvennyksiä, sekä nopanheittotuloksia. Pelaaja voi kursiivilla esimerkiksi tekstinsä jälkeen tarkentaa Jack siis heittää havainto-heiton, tulos 63.

Oletuksena, jos hahmo yrittää tehdä jotain ilman kiirettä tai stressiä hän onnistuu. Kiireellä ja stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa epäonnistuminen on mahdollista, tehtävä on hankala tai siitä voi olla kriittisiä seuraamuksia epäonnistuessa tai se liittyy taisteluun. Oletuksena voitte heittää noppaa sopivissa tilanteissa ja kertoa tuloksen erikseen pyytämättä (osaatte itse lukea omien rivienne välistä, tekeekö hahmo jotain). Vaikka tulos olisikin epäonnistuminen, voin määrätä sen onnistumiseksi, jos tilanne ei ole yllä mainittu kriittisiä seuraamuksia oleva.

Esimerkki: Isä D tutkii työpöydän laatikkoa ja pelaaja heittää valmiiksi etsintä-heiton. Hän epäonnistuu. Kuitenkin pj:nä päätän, että se on onnistuminen. Voin tosin päättää, että se olikin epäonnistuminen jos etsintäheiton tuloksena on kriittinen seuraamus epäonnistuttaessa. Huomioitavaa on kuitenkin, että jos tulos on onnistuminen, se on onnistuminen ellen itse määrää, että tulee -% vaikeasta tilanteesta.

Eli, heitätte noppaa, niin ei tarvitse erikseen käyttää ylimääräistä viestiä sen vaatimiseen.

Esimerkkejä:

Hahmo etsii pöytälaatikosta jotain taidolla 60%. Alle 60 onnistuu, yli 60 niin kerron seuraavassa viestissä tuloksen. Se voi olla epäonnistumisesta huolimatta onnistuminen (tarinan etenemisen kannalta).
Hahmo etsii nopeasti lääkintävälineitä runsaasti vuotavaan haavaan. Epäonnistumisella voin määrätä, ettei hahmo löydä niitä heti vaatien uusintaheittoa.
Hahmo ampuu revolverilla npc:tä aluksen konehuoneessa taidolla 50%. Tulos on 45, mutta määrään, että se on epäonnistuminen, koska ahtaan tilan ja ympäristön suojien takia heiton vaikeus oli -10%.

Pähkinänkuoressa: Aina kun tehdään jotain mikä vaatii edes jonkinlaista skilliä, lisätkää kursiivilla tulos viestin loppuun. Pelinjohtaja määrää lopputuloksen seuraavassa viestissä olosuhteet huomioon ottaen.

Vuoroista: Olisi hyvä, että peli menee suunnilleen vuorotellen. PJ -> pelaaja 1/pelaaja 2 reagointi -> PJ:n resoluutio ja lisäselitys -> pj 1/pj 2 reagointi. Kuitenkin, joissain tilanteissa pj voi joutua vastaamaan jo heti toisen pelaajan jälkeen, tai pelaajat esimerkiksi keskustellessaan kahdestaan eivät tarvitse pj:n resoluutiota joka sananvaihdon väliin. Terve maalaisjärki auttaa tässä.

Etenemistahti: Vaikea määritellä etukäteen, mutta mahdollisesti hyvinä päivinä jopa 2-3 viestiä päivässä (per osaanottaja). Yleensä kuitenkin 1 per päivä. Tavoite on vähintään 4-5 kertaa viikossa.

Pelin kesto: Yritys on päästä juonessa eteenpäin suhteellisen reippaasti. Eli juonen osalta en ajatellut jäädä polkemaan paikoilleen turhan takia liian pitkäksi aikaa. Kuitenkin, jotta peli olisi roolipeliä, tulee ottaa huomioon, että jotkin osat, esimerkiksi keskutelut, voivat kestää pitempäänkin. Kuitenkin juonen kannalta saattaa tulla pieniä harppauksia eteenpäin. Joka minuuttia ei siis pelata, eikä välttämättä joka päivää. Luppoaikana hahmot oletettavasti hoitavat työtään. Ehkä pelin elävöittämisen kannalta kannattaa luppoajalta pelaajien kirjoittaa yksi viesti, mitä he ovat tehneet. Niillä ei välttämättä ole niinkään juonen kanssa merkitystä kuin itse pelatulla ajalla, mutta syventävät peliä ja hahmoja (ja voihan pj saada hahmojen ylimääräisistä tekemisistä koukkuja ;)).
Tavoitetta pelin kestolle on vaikea määritellä reaaliajassa etukäteen. Juonen kehittyminen ja pelattujen viestien määrä ei ole ennaltamäärättävissä. Kuitenkin yritän pitää tämän suhteellisen lyhyenä ja "läpipelattavana" skenaariona.

Juoni: Juoni tulee selviämään omalla painollaan. Tietysti pelaajat osallistuvat sen paljastamiseen, mutta juoni tulee kulkemaan itsenäisinä tapahtumina taustalla. Pelaajien osuus on enemmän, kuinka paljon he siitä ovat perillä ja miten paljon se missäkin vaiheessa tulee suoraan vaikuttamaan heihin. Minun puolestani pelaajat voivat vastustella juonta niin paljon kuin haluavat, se kuitenkin pyörii taustalla ja hahmot tulevat sekaantumaan siihen joko omavalintaisesti suoraan tai sen taustalla. Peli on skenaario, joka tapahtuu ja pelaajat ovat "väärässä paikassa väärään aikaan". Se, miten paljon hahmot tähän ottavat oma-aloitteisesti osaa on pelaajista kiinni. Juonen kannalta peli on railroad, vaikka hahmot eivät joudu kiskotettujen valintojen eteen. Tämä ei ole hiekkalaatikko, vaan seikkailu. Vaikka hahmot eivät aktiivisesti seikkailuun osallistu, he ovat siinä olosuhteiden pakosta mukana.
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Paluu OOC alue

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron