Säännöt

Kuvaus itse pelistä, kuvaukset NPC hahmoista ja kaupungista (miljööstä) sekä kaikki pelin sääntömekaaninen vääntö.

Säännöt

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 25.11.2009 11:36

On 5 vaihtoehtoa pelin säännöille.

1) World of Darkness core rulet mortaleilla
2) Call of Cthulhu
3) Oma 3D6 käyttävä mekaniikka
4) Oma D10 käyttävä mekaniikka
5) Oma korttipakkaa käyttävä mekaniikka

Itse tietysti haluaisin päästä demoamaan noista omista mekaniikoista jotain (5. vaihtoehto eniten kiinnostaa), mutta jos WoD tai CoC tuntuu tutulta ja toimivalta, nekin käyvät.
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja kardinaali » 25.11.2009 11:43

Mulle sopii kyllä kokeilla jotain omaakin. Muuten CoC näin mulle tutuista jutuista tuntuu parhaiten tukevan itse ideaa. Tuo korttihomma kuulosti näin netin välityksellä hankalalta, eli siitä voisit kertoa lisää, että toimiiko muutenkin kuin p&p pelissä?
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 402
Liittynyt: 19.11.2009 12:34

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 25.11.2009 12:47

Periaatteessa korttihomma siis on D10 systeemi. Jokaisella pelaajalla korttipakka, mistä kuvakortit sivuun. Käteen nostetaan 3 korttia, jotka voi käyttää halutessaan TAI vaihtoehtoisesti nostaa pakasta. Ässä on 1.
Tehtävätarkistuksessa ominaisuus + kykybonus (pistoolit 1 osaa, 2 hyvä 3, taitava) + kortti joko kädestä tai pakasta yli vaikeuden. Ominaisuudet väliltä 1-6. Kortteja ei saa lisää käteen ilman erityisehtoja.
Kuvakortit taasen kuvaavat suojaa. Kun suoja loppuu (ei kortteja siinä) alkaa saada läimää sisään.

D10 systeemi toimii samoin, ilman kortteja. Ominaisuus (skaala 1-6) + kykybonus (skaala 1-3) + noppa yli vaikeuden.

Esim. Lyötäessä ketteryys 4 + lyönnit 2 + noppa tai kortti yli vaikeuden osuu.

Taistelussa vahinko = aseen vahinko + yli menneet tulokset.
Esim, pistoolilla ammuttaessa tulos on 12 kun vaikeus 10. Vahinko on siis 2 (12-10) + aseen 3 = 5. Suojat vähentävät.
Mielenterveyden "vahinko" = Itsehillintä - tapahtuman tai hirviön kauheus, menettää niin paljon kuin ylittää kohdeluvun.
Esim, Itsehillintä 8 - raadeltu ruumis = 6. D10 tulos 8, mielenterveyttä vähenee siis 8 - 6 = 2.

Suojia on fyysinen ja henkinen. Fyysinen "soakkaa" vahinkoa, kunnes loppuu, henkinen stressiä ja pelkoa.
Esim. Fyysinen suoja 3, vahinkoa tulee 2. Fyysistä suojaa jää 1 jäljelle, vahinkoa ei tule ruumiillisesti. Seuraava vahinko on 2, fyysinen suoja 1 kuluu ja vahinkoa saa 1 pisteen. Tästä eteenpäin suojaa ei enää ole.
Esim 2. Hahmo kohtaa mörön ja menettää 2 mielenterveyttä. Henkistä suojaa on 2, eli hänelle ei tapahdu mitään, mutta seuraavasta kohtaamisesta alkaa jo järkkyä.

Eli, D10 systeemillä ja korteilla ei muuta eroa ole kuin tuloksen arpominen, ja korteilla tuo suoja, mikä pitää siis ruksittaa noppaa käyttäessä.

Melko helppo ja nopea. Vähän WoDimainen, mutta erilainen kuitenkin. Tuosta saa sitten kyllä vielä tekstitiedoston. Säännöt tiivistettynä. Sisältää hahmonluonnin (pisteiden jako). Taitoja voi nimetä ja päättää hahmonluonnin suoman määrän mukaan itse. Eli, valmista taitolistaa tässä vaiheessa en rupea kirjoittamaan, taitoja voi varastaa tällä hetkellä muista moderneista roolipeleistä tarpeen mukaan ;)

Jos te haluatte CoCin säännöt, se käy vallan mainiosti. Itse ajattelin tosin päästä demoamaan omaa järjestelmää (minkä ympärille yritän peliä kasata) tämän yhteydessä, mutta se ei ole pakko. Demoamiselle voi olla toinen aika ja paikka.
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 02.12.2009 11:19

Vaikka CoC saikin eniten kannatusta, peli vedetään omalla d10 systeemillä. Syyt:

1) (piilo)pelitestaus
2) itselle tuttu ja helppo oppia (ei tarvi opiskella culhua uudelleen)

Sopiiko?

Postaan säännöt tänne mitä tarvitaan, eli:

Hahmonluonti
Taistelu ja konfliktit
Mielenterveys
Kokemus ja kehittyminen
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja kardinaali » 02.12.2009 16:00

jeps, tuo d10 käy hyvin. Aletaan sitten statsittaan hahmoja kun saadaan ohjeet.
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 402
Liittynyt: 19.11.2009 12:34

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja Kronus » 02.12.2009 17:43

Sopii. Jäädään odottelemaan.
"The generation of random numbers is too important to be left to chance."
-Robert R. Coveyou
Avatar
Kronus
 
Viestit: 278
Liittynyt: 19.11.2009 12:57

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 03.12.2009 21:24

Koitan viikonlopun aikana rykäitä säännöt. Lähetänkö mailitse pdf/doc tiedoston, vai copypastaanko tänne viestikenttään?

Tää viikko on ollut kiireisin evah töissä -.-
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Re: Säännöt

ViestiKirjoittaja Kronus » 04.12.2009 13:09

Laita tänne niin on helposti löydettävissä myöhemminkin. Paitsi jos on paljon taulukkomuotoista tietoa, silloin foorumi on kehno pohja.
"The generation of random numbers is too important to be left to chance."
-Robert R. Coveyou
Avatar
Kronus
 
Viestit: 278
Liittynyt: 19.11.2009 12:57


Paluu Pelin kuvaus, NPC:t, kaupunkikuvaus ja säännöt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron