Sivu 1/1

Ydin säännöt

ViestiLähetetty: 02.02.2010 16:49
Kirjoittaja kardinaali
Hahmolomake? :) Onko sellaista siis olemassa (ei nettiversiossa tosin tarpeellinen, mut kuitenkin)

Re: Ydin säännöt

ViestiLähetetty: 09.02.2010 23:33
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Jesh, hahmis vois olla kova sana tosiaan ;) Saatte myös päivitetyt säännöt tämän viikon loppuun mennessä. Jos saatte viikonloppuna väsättyä hahmot ja maanantaina polkaisee käyntiin homman?

Muuten, onko mielestänne karisma-arvo tärkeä? Laitoin yleisesti suostuttelua yms. vaativat tehtävät älykkyyteen. Karisma on enemmän mielestäni roolipelattavaa. Tosin, mietin, että ellen pistä karismaa niin lisään lahjan "karismaattinen" tms, millä saa +1 positiivisen muuttujan ko. testeihin.

Onkos kommentteja tuosta sydeemasta?

Ja uudessa versiossa on parit kuvatkin! Jihuu.

Eli, uutta tulee perjantaihin mennessä hahmiksen kanssa. Teen hahmiksesta jonkun perusversion, se on hankalahko task noin yleisesti saada mediaseksikästä... Haluatteko mieluummin tietokoneella editoitavan vai paperille printattavan, jolloin pdf ajaa asiaa? 3. vaihtoehto on pistää hahmis suoraan tähän minkä saa quotata.

Re: Ydin säännöt

ViestiLähetetty: 10.02.2010 10:23
Kirjoittaja kardinaali
Oikeastaanhan sen hahmiksen ei ole väliä tän pelin kanssa, koska statsit kuitenkin pitää kirjoittaa tänne foorumille. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin.

En ole vielä kunnolla sisäistänyt sääntöjä, koska luin sen kerran läpi ja jotkut kohdat olivat vähän hankalia ymmärtää. Sun kannattaa kielihuoltaa tuo teksti vielä, koska välillä siitä on vaikea saada selvää. Hahmonluonti nyt kuitenkin taitaa olla aika selvä, että me voidaan niitä statsittaa.

Ai niin, heti muistan yhden jutun skilleistä: Tuntui epäloogiselta, että eläinten käsittely ja ratsastus oli saman taidon alaisia erikseen opittavia taitoja. Se ei tunnu järkevältä, että osaisi käsitellä kaikenlaisia elukoita, mutta ei osaa ratsastaa. Suosittelisin tuossa käyttämään samaa kuin eläinlääkärien koulutuksessa, eli erillisinä olisivat pieneläinten käsittely ja kotitalouseläinten käsittely. Jälkimmäiseen sisältyisi sitten ratsastustaito.

Re: Ydin säännöt

ViestiLähetetty: 16.02.2010 16:32
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Okei, eli päätin, että tässä FARP:issa ei käytetä Ydin-sääntöjä. Jos teille sopii, niin jos tämän topicin voi kuitenkin pitää tässä, jos minulle tulee jotain asiaa Ytimestä? Sen edistyessä kuitenkin on hyvä kuulla kommentteja. Myös niitä negatiivisempia.

Aloitan uuden topsun säännöille, jotka ovat Call of Cthulhu + Kult. Siitä toisaalla enemmän...

kardinaali kirjoitti:Sun kannattaa kielihuoltaa tuo teksti vielä, koska välillä siitä on vaikea saada selvää.


Edessä väistämättä on puhtaaksikirjoitus, ja joltain pyydän vielä oikolukuapua. Tod. näk. henkilöltä, jolla ei ole kokemusta roolipeleistä ensimmäisenä. Mielellään tietysti koulutettu henkilö. Tai opiskellut siis, ei naapurikorttelin Amis-Arttu.

Ai niin, heti muistan yhden jutun skilleistä: Tuntui epäloogiselta, että eläinten käsittely ja ratsastus oli saman taidon alaisia erikseen opittavia taitoja. Se ei tunnu järkevältä, että osaisi käsitellä kaikenlaisia elukoita, mutta ei osaa ratsastaa.


Ratsastus on täysin eri asia kuin eläinten käsittely, hoito tai teoreettinen tieto. Meillä on oma heppa, ja sitä sivusta seuraillut ja itse jopa vähän testaillut ratsastusta. Ei sama taito.

Suosittelisin tuossa käyttämään samaa kuin eläinlääkärien koulutuksessa, eli erillisinä olisivat pieneläinten käsittely ja kotitalouseläinten käsittely.


Menee hieman spesifisesti. Olen ajatellut erikoistumista skilliin. Eli urheilu-taidon alla on hyvä (taitotasosta riippuen) yleisesti useassa urheilulajissa, mutta ostamalla erikoistumisen vaikkapa jääkiekkoon, saa 1 positiivisen muuttujan (mahdollisesti enemmän, jos ostaa useammin ??!!). Sama pätee eläinten hoitoon. Elukka-skillillä on perustietämystä kaikista eläimistä, mutta voit spesifioitua vaikkapa tuotantoeläimiin saaden 1 positiivisen muuttujan.

---kotitalouseläinten käsittely. Jälkimmäiseen sisältyisi sitten ratsastustaito.


Lehmän lypsäminen, lampaiden ajaminen laitumella tai vaikka tuotantoeläinten hoitaminen on täysin eri asia kuin ratsastus. Esim. joku saattaa olla taitava mekaanikko rallivarikolla, muttei ole itse hyvä rallikuski. Vaikka ralliin molemmat liittyvät. Samaten rallikuski saattaa olla taitava rallipolulla, muttei osaa huoltaa autoa.
Vertailu:
Eläinten hoito = ralliauton korjaus
Ratsastus = ralliauton ajo.

Re: Ydin säännöt

ViestiLähetetty: 16.02.2010 18:57
Kirjoittaja kardinaali
Ok, vaikuttaa siltä, että sinulla on vielä skillien kanssa hakemista etenkin niiden laajuuden määrittämisen suhteen. Tartuin tuohon asiaan, koska se ei vaikuttanut uskottavalta toisen taidon ollessa kovin spesifi ja toisen taas laaja. Siksi ehdotin kompromissiratkaisua (jakoa pieneläimiin ja kotitalouseläimiin). Jos kuitenkin haluat määritellä kaiken hyvin tarkkaan, joudut käyttämään aika paljon vaivaa skillilistan tekemiseen.

Et voi vain heittää taitoja omaan elämänkokemukseen vedoten, koska silloin sinulle tutuista alueista tulee tarkkoja ja muut jäävät epämääräisemmiksi. Tämä taas aiheuttaa hämminkiä niiden keskuudessa, joille eri asiat ovat tuttuja. Voisin tuohon maatalouseläinten hoito -esimerkkiin (eli lehmän lypsäminen ja ratsastaminen - juttuun) antaa omani: Hahmolla on kemia-taito, mutta hänen pitäisi ostaa erikseen laboratoriotaito ja taito laskea kemian yhtälöitä paperilla. Teoria ja käytäntö ovat aivan eri asiat ja niille on omat oppikokonaisuudet yliopistossakin. Näen kuitenkin, että tämä menisi liian vaikeaksi.

Yleensä roolipeleissä, joissa on ride-taito, tuohon taitoon sisältyy paljon muutakin kuin pelkkä ratsastaminen. Muuten jokaisesta asiasta pitäisi tehdä oma taitonsa tasapuolisuuden nimissä.