Ö-mappi ja episodipelaaminen?

Kaikkea peleihin liittyvää (one-shotit, kamppisideat, hahmokonseptit...)

Ö-mappi ja episodipelaaminen?

ViestiKirjoittaja Thaddeus Tripp » 22.08.2014 12:18

Tuli mieleen, että sekalaista esoteriaa/mystiikkaa/tarustoa yhdisteleviä, silti hyvin oneshotteina toimivia pelejä voisi saada aikaan wanhan (tv:stä tuttu!) x-filesin juonikaavalla. Olisi hyvä (teko)syy keittää kokoon soppa jossa olisi mielenkiintoinen tapahtumapaikka ja muutama agentti - jotka voisivat olla enimmäkseen ihmisiä, kenties joskus ESP-herkkiä spesialisteja, ehkä myös epäihmisiä jos wodia mukaan sekoitellen pelaa?

Tapahtumien tutkinnassa olisi hauska jos oltaisiin hyvin köykäisin todistein, havainnoin, yms. liikkeellä ja siitä seuraisi paljon in-character spekulointia asioiden todellisesta luonteesta. Onko kyseessä joku peltoympyröitä raapusteleva kylähullu? Onko intiaanien pyhänä pitämässä metsässä portti Black Lodgeen? Onko dagonin kultti enemmän kuin pelkkää kalastajien taikauskoa ja seremonianaamareita?

Asioihin saisi myös jonkinlaista jatkumoa haluttaessa, voisi aina keittää nopeasti kasaan uuden hahmon tai kierrättää vanhaa, ehkä hieman järkkynyttäkin kenttäagenttia, kunnes tämä pääsee varhaiseläkkeelle tai katoaa jäljettömiin epäselvissä olosuhteissa... Ehkä palatakseen myöhemmin jokin mystinen implantti niskassaan tai muistinsa menettäneenä jonkin seremoniatatuoinnin kanssa - ehkäpä pirteänä ja naarmutta, asiaa vähätellen ja naureskellen, mutta agentin vanha lemmikki ei enää tunnista tätä?

TV-sarjojen episodimaisuus tuntuu olevan hyvä lähtökohta, itse käytin sellaista pelikerta-rakennetta yhden kamppiksen kanssa ja oli hyvä jättää tilanteet aina vähän auki mutta sellaiseen pisteeseen, ettei se kaipaa oikeastaan kriittisesti ketään yhtä pelaajaa paikan päälle. TV-sarjoissa on myös pitkälti arkkityyppisiä hahmoja joihin on helppo päästä sisään, ja twistit jotka niiden luonteesta/taustasta paljastuvat tuovat väriä silloin kun hahmo alkaa vaikuttaa tarpeeksi tutulta ja harmaalta.
Avatar
Thaddeus Tripp
 
Viestit: 77
Liittynyt: 17.10.2010 15:29

Re: Ö-mappi ja episodipelaaminen?

ViestiKirjoittaja kardinaali » 03.09.2014 08:09

Tuollainen episodipelaaminen on ollut meilläkin mielessä ja onhan sitä joskus aikanaan kokeiltukin (Bounty hunter Miami tulee nyt ekana mieleen). Myös Route 66 on episodipeli, jossa jokainen toimii vuorollaan johtajana. Siinä paras etu on se, että johtamisen taakka ei tule yksin yhdelle ihmiselle. Huonoa on jatkuvuuden puute, itsestä ainakin tuntuu, että episodikamppikset eivät voi kantaa kovin pitkälle koska pelaajia lakkaa aihe kiinnostamasta. Maailman ja hahmon "kehitys" (ei siis taitomielessä) on kuitenkin peleissä tärkeää.

Nyt meille on syntynyt idea dekkaripelistä, joka ei voikaan olla kuin yhden tai kahden kerran mittainen. Kyse on siis ihan oikeasta dekkarista joka pitää valmistella huolella. Improvisaatio kun toimii dekkarissa vähän huonosti ;) Christie tai Stout henkistä peliä, jossa on selvä juoni ja selvä tavoite. Pelaaja(t) sitten päättää, mitä lopussa saamallaan tiedolla tekee. Vaikka siis tehtävä on selvittää kuka teki ja miksi (ja kaikki muu sotku siinä sivussa), niin sehän ei vielä tarkoita sitä, että syyllinen pitää tuoda oikeuden eteen...

Idea on siis sama (episodi), mutta pelit ovat kuin kirjoja. Sama päähenkilö tai -henkilöt seikkailevat mutta seikkailut eivät ole samoja. Paitsi tietysti jokaisessa seikkailussa pitää olla jotain tekemistä etsivälle. Itseäni miellyttää se, että hahmot eivät vaihdu. Pelaajat kuitenkin miettivät hahmojaan ennen niiden luomista ja jos kyse on lyhyestä pelistä, niin hahmossa pitää olla syvyyttä jotta sitä jaksaa pelata. Hahmo kun ei pääse elämään ja kehittymään lyhyessä pelissä, joten siitä on mietittävä kiinnostava jo heti alkuun. Liian nopeasti tehdyt hahmot jäävät pintapuolisiksi eikä niitä sitten ole mielekästä pelata.

X-files on hyvä teema :) Sitä olemme itsekin useasti miettineet, mutta ei varmaan ikinä toteutettu? Joskus johdin jollekin porukalle (taisi olla kaksi pelaajaa) teknokraatti oneshotin joka oli x-filesin inspiroima. En kyllä muista mitä siinä tapahtui... olisiko se sitten ollut se vanhainkodin kuolemantapaus? (Joku yliluonnollinen siinä taisi syypää olla, en muista).
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 386
Liittynyt: 19.11.2009 12:34

Re: Ö-mappi ja episodipelaaminen?

ViestiKirjoittaja Kronus » 03.09.2014 12:08

X-files on ollut kyllä muutaman kerran mielessä inspiraationa ja sapluunana episodimaiselle pelille. Useimmiten niistä on päädytty kai johonkin vuorojohtamispeleihin (joita on tai ei ole ikinä varsinaisesti pelattu). Ja sitten oli se yksi Strike Force Zero agentti-tutkija-peli.

Episodirakenteen etu on minusta se, että johtamisvastuuta on mahdollista jakaa useamman henkilön kesken. Itsellä ainakin yksin johtaessa jutut alkavat heti hitsautua kiinni toisiinsa, niin että pian ei tiedä missä yksi tapaus alkaa ja toinen loppuu. Että itselläni johtaessa on vaikea varsinaisesti ylläpitää episodirakennetta.

Tuon Route 66 -pelin yhteydessä, missä seikkailut on pidetty yhden session mittaisina, ollaan vähän pohdittu villin spekuloinnin ja empiirisen tutkinnan suhdetta. Kun aikaa on se yksi pelisessio, niin siihen ei hirveästi mahdu molempia. Kun käyttää aikaa teorioiden luomiseen ja mielikuvituksellisiiin suunnitelmiin, ei jää paljon aikaa niiden toteuttamiseen. Ja jos ollaan päädytty hakoteille niin koko juttu voi jäädä ratkeamatta. Yksi ääripää tässä olisi Mycroft Holmes, joka ei ikinä nosta ahteriaan nojatuolista hankkiakseen todisteita, vaan päättelee kaiken alustavien faktojen pohjalta. Toinen taas (Scully?) etenee vihje vihjeeltä mahdollisuuksia eliminoiden, ja muodostaa mielipiteen vasta kun kaikki kortit ovat pöydässä, joka sittenkin saattaa olla "ratkaisematon". Näiden väliltä pitäisi tasapaino löytyä, ja siihen tietysti vaikuttavat pelaajahahmojen motiivit.

Jatkuvuutta episodipelille kaipaisin itse nimenomaan pelaajahahmojen kautta, koska ne voivat olla ainoa pysyvä asia tällaisessa pelissä. Onhan noita pelejä, joissa pelaajahahmot vaihtuvat tiuhemmin, kuten Paranoia ja ehkä Cthulhu, mutta se motivoi itseäni aika kehnosti.

X-files on kyllä kiehtova asetelma, mutta wodin yliluonnollinen maailma voi olla sille liian valmiiksi kartoitettu. Ei sillä ettei wodiin voisi saada, tai olisi jo, sopivia asetelmia (Strike Force Zero, Technocracy, Society of Leopold, Arcanum, ja Hunter:kin jossain määrin). Mutta Deadlands Noir voisi ehkä myös olla otollinen teemalle. Toi on mulle/meille uusi peli, eikä olla tutustuttu tarkemmin, mutta saatetaan hankkia. Toinen asetelma mikä mulle tuli tosta Noirista mieleen oli jonkinlainen Resident Evil/STARS-peli.

Hmm, episodimainen Resident Evil/X-files-peli...
"The generation of random numbers is too important to be left to chance."
-Robert R. Coveyou
Avatar
Kronus
 
Viestit: 275
Liittynyt: 19.11.2009 12:57

Re: Ö-mappi ja episodipelaaminen?

ViestiKirjoittaja kardinaali » 03.09.2014 12:19

Pakko kompata Kronuksen edelliseen, että se Dead Lands Noir on varmasti tutustumisen arvoinen peli. Eiköhän me se hankita kun joku kerta mennään perheenä kaupunkiin. Jos ei pelattavaksi, niin ainakin inspiraation lähteeksi. Siihen tosiaan sopisi varmaan aika hyvin joku x-files goes 30s -tyylinen peli tai Resident evil.
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 386
Liittynyt: 19.11.2009 12:34

Re: Ö-mappi ja episodipelaaminen?

ViestiKirjoittaja kardinaali » 29.09.2014 11:22

Nyt on Noir hyllyssä. Itse en ole ehtinyt kamalasti sitä vilkaisemaan, mutta vähän pettymykseltä vaikuttaa :( Ei onneksi ollut kallis, joten ei haittaa niin paljon. Tulipahan tutustuttua muuhunkin kuin WoDiin vaihteeksi taas.
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 386
Liittynyt: 19.11.2009 12:34


Paluu Geneeristä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron