Alkusanat
Pelin säännöt on sekoitus kahden pelin säännöistä. Call of Cthulhu sekä Kult. CoC-säännöt teille ovatkin tutut ennestään, Kultista en ole varma. Kuitenkaan Kultin säännöistä ei tarvitse aikaisempaa tuntemusta. Call of Cthulhun mielenterveyssäännöt korvaa Kultin mental balance-säännöt, jotka kerrotaan tässä.
Call of Kult säännöt
Hahmonluonti
Hahmo luodaan CoC sääntöjen mukaan. Minulla on käytössä 5th edition, mutta ilmeisesti eri edikoissa ei ole eroja*. 1990-luvun hahmolomake löytyy täältä. Teillä ne valmiiksi olikin, tuo on lähinnä eroavaisuuksien takia.
Kun hahmo on luotu normaalisti ohjekirjan mukaan, tehdään seuraavat muutokset (sovellettu Kultista):
Charasteristicseissa "Cthulhu Mythos" korvataan "Illusion Terrorilla".
Sanity Points vaihtaa nimeksi "Mental Balance".
Cthulhu Mythos vaihtaa nimeksi: "Illusion Terror".
Taidoissa Cthulhu Mythoksen voi vetää yli. Se on tarpeeton.
^Noista myöhemmin.
Säännöt menevät normaalisti CoC ohjekirjan mukaan. Pieniä poikkeuksia on:
Taitoheitossa 1-5 kriittinen onnistuminen, jotain hyvää tapahtuu. Kuitenkaan alle 25% taidolla ei voi saada kriittistä onnistumista, jolloin tulokset 1-5 ovat vain automaattinen onnistuminen negatiivisista miinuksista huolimatta.
Taitoheitossa 96-99 on aina epäonnistuminen huolimatta taitoarvosta.
Taitoheitossa 100 on kämmäys. Jotain kurjaa sattuu.
Kokemus
Aina kun hahmo saa kokemusmerkin, hän voi heti tilanteen rauhoituttua yrittää kehittää taitoaan pelin normaalien sääntöjen mukaan (1D100 > taito = +1D10%). Tämä johtuu siitä, että muut hahmot käytännössä eivät kehittyisi ollenkaan.
Mental Balance & Mielen järkkyminen
Mental Balance korvaa Sanity Pointsit, mutta toimii samoin.
Jos hahmo kokee jotain kamalaa, pelaaja heittää Mental Balance heiton (kuten heittäisi SAN-heiton). Jos heitto on < nykyinen MB, hahmo menettää pienimmän mahdollisen määrän MB-pisteitä (kuten CoC, esim 0/1D4). Jos heitto on > nykyinen MB, hahmo menettää maksimimäärän MB-pisteitä (0/1D4.
Hahmo kärsii tilapäisestä mielenhäiriöstä, jos hän menettää yhdellä kerralla 5 tai enemmän MB-pisteitä. CoC taulukosta heitetään tilapäisen mielenhäiriön kesto. Lisäksi heitetään vielä toinen MB-heitto. Jos tulos on enemmän kuin nykyinen MB, hahmo näkee illuusion läpi! Onnistunut Idea-heitto voi auttaa tässä... mutta siitä pelin kuluessa...
Mitä matalempi Mental Blance, sitä vaikeampi on onnistua pitämään itsensä kasassa, mutta helpompi nähdä illuusion läpi (mikä ei tosin yhtään auta selväjärkisenä pysymistä).
Illusion Terror korvaa Cthulhu Mythoksen, mutta toimii samoin.
Kun hahmo kohtaa jotain yliluonnollista, hän menettää 5 pistettä jos se on ensimmäinen kerta. Seuraavilla kerroilla hän menettää 1 pisteen per kerta kohdatessaan saman. Nämä vähennetään Illusion Terror arvosta. Mental Balance ei voi koskaan nousta korkeammaksi, kuin Illusion Terror-arvo. Hahmo on yksinkertaisesti nähnyt liikaa palatakseen normaaliksi.
*(Itsekin muistan suomalaisesta versiosta, että tuossa engl. säännöt ovat samat, fluffia vain enemmän).
Xyxymyxiä?
Ja hahmon tiedot voinette postata tänne?