Pelin idea

Kuvaus itse pelistä, kuvaukset NPC hahmoista ja kaupungista (miljööstä) sekä kaikki pelin sääntömekaaninen vääntö.

Pelin idea

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 25.11.2009 11:19

Creepypasta, internet ilmiö, joka on siirtänyt nuotion ympärillä ja pimeissä ullakoissa taskulampun valossa kerrotut kauhutarinat moderniin ympäristöön. Creepypasta on siis perinteisiä kauhutarinoita, urbaaneja legendoja, joita kerrotaan uuden tekniikan avulla. Ne ovat yleensä kauhutarinoita. Joskus niitä tarinoita tukemaan on tehty videoklippi.

Tavalla tai toisella hahmot sekaantuvat creepypastaan. Ei siihen tavanomaiseen, mitä netin keskustelupalstoilla pyörii, vaan johonkin uuteen myyttiin. Tämän ympärillä pyörii samanlaisia tarinoita kuin "feikkienkin", mutta jokin tässä on pimeää. Tämä ei taidakaan olla vain jonkun keksimä tarina. Voiko tämä olla jotain muuta.

Perehtyäkseen peliin ja creepypastaan pelaaja(t) voivat lukea pinnallisen blogikirjoitukseni aiheesta. Siinä on liitteenä myös muutama creepypasta, jotka auttavat ymmärtämään, mistä on kyse.

http://aikuinenleikkii.blogspot.com/200 ... ta_25.html

Väristyttäviä hetkiä pelin sisäistämisessä!

Katso myös tämä keskusteluketju:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f= ... &t=1267578
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58

Re: Pelin idea

ViestiKirjoittaja Kronus » 26.11.2009 13:16

Tervehdys nyt munkin puolestani!

Mä haluaisin kuulla vähän lisää pelin ideasta. Creepypasta ei ollut tuttu mulle aiemmin. Tai siis oli, mutta en tuntenut termiä. Se on musta varsin hyvä elementti modernin cthulhu-tarinan kertomiseen (voisin samalla siis antaa ääneni coc-systeemille). Moderni cthulhu/lovecraft on musta haastava alue, cthulhu kun on niin vahvasti sitoutunut "kauniille aikakaudelle" eli 20-luvulle, musta ainakin. Cthulhu toimii aina parhaiten 20-luvulla. Mutta creepypastan kaltainen juttu kyllä luo uusia mahdollisuuksia.

Mä nyt tutustuin ilmiöön ja seurailin tuotakin hevostalli-keskustelua, ja tulin tähän tulokseen: creepypasta toimii elementtinä, pelin miljöön jopa kriittisenä osana, mutta ei oikein tarinan keskiönä. Pelaajahahmoilla pitäisi olla jokin syy olla yhä kiinnostunut asiasta silloinkin kun se alkaa vaikuttaa normaaliin elämään. Tai toisin sanoen: kun normaali elämä on uhattuna, harrastukset voivat auttaa jaksamaan, mutta jos kyseinen harrastus aiheuttaa ongelmat, niin kuka sitä jatkaa? Normaali järkevä ihminen on se joka heittää koneensa ulos ikkunasta jos se tuottaa vain ongelmia, eikä lainkaan ratkaisuja.

Vaihtoehtona on, että hahmolla on niin vahva pakkomielle asiaan, että cp:tä on pakko nähdä vaikka järki menisi. Ja silloin voidaan sen sanoa jo menneen. Se vaatisi aika vahvaa pelinkirjoitusta jo etukäteen, että saisi tuollaisista hahmoista järkevän tuntuisia. Tai sitten tullaan siihen tilanteeseen, että koneet on paskottu ja piuhat leikattu, mutta painajaisista ei silti pääse eroon. Silloin koko juttu koskeekin oikeastaan jotain ihan muuta kuin cp:tä, se on pelkkä väline ja pian kulutettu. Demoni tuli videosta ja meni päähän ja kauheita tapahtuu ja ketä vielä kiinnostaa se video?

Elikä tuon elementin lisäksi hyvä peli tarvisi tarinan, jossa elementti saa sen roolin minkä se ansaitsee. Hyvällä pelillä on tarina tai/eli teema, sekä asetelma/miljöö. Cp menee jälkimmäiseen osastoon (samoin kuin porauslautta, joka muuten on klassisen toimiva). Mä haluaisin kuulla miten pelin tarina tukee tuota asetelmaa, mikä tekee cp:stä keskeisen ja oleellisen tuossa paikassa noille tyypeille? Liian helposti peli menee niin, että cp joutuu sivurooliin kun toiset ongelmat - vaikka olisivatkin siitä lähteneet - kaappaavat shown.

En mä halua olla ilonpilaaja tai mitään, mutta näin mä ajattelen. En mä kykene keksimään järkevää hahmoa, joka ei paiskaisi konetta mereen kun todellisia ongelmia ilmaantuu, jos kyse on loppujen lopuksi viihteestä.

Btw, itse William Gibson on kirjoittanut aiheesta kirjan. Ei ihan cp:stä, mutta ihan riittävän läheltä liippaa. Tai oikeastaan oli se cp:tä. Erotus oli (ehkä tarkkaan harkitusti ja ainakin eduksi), että videoihin ei pintapuolisesti liittynyt kuolemia tai sekoamisia. Se oli etu siksi, että videot olivat päähenkilölle tuki ja voimia antava harrastus normaalielämän ongelmien rinnalla. Luin sen joskus, ja totesin, että jäi lopulta kuitenkin vähän sivustaan nettivideot kaiken muun rinnalla.

Kirjan nimi on Pattern Recognition, voin kyllä suositella. Varmasti antaa ideoita tämäntyyppiseen peliin.
"The generation of random numbers is too important to be left to chance."
-Robert R. Coveyou
Avatar
Kronus
 
Viestit: 327
Liittynyt: 19.11.2009 12:57

Re: Pelin idea

ViestiKirjoittaja kardinaali » 26.11.2009 17:15

Kronuksella on, kuten tavallista, hyvä pointti. Minäkin luin tuon hevostalli-keskusteluketjun ja aloin miettiä, että aikuisille tuollainen juttu voi olla vaikea toteuttaa (siellähän ei kukaan lähtenyt oikeen mukaan juttuun). Aikuiset hahmot eivät todennäköisesti usko, että seonnut kaveri on seonnut noista creepypastajutuista, vaan syy on joku muu. Järkevää aikuista hahmoa jos pelaa, niin sekoamista lähtisi selvittämään ihan muista asioista kuin netistä...

Jos hahmojen olisi tarkoitus olla täpinöissään creepypastasta, niin lapset voisi toimia paremmin. Esim 13-vuotiaat poikakodin uudet oppilaat eivät ryhmän painostuksesta uskalla olla katsomatta nettiivdeoita, vaikka miten pelottaisi.

Joten siis mulle kanssa vähän lisäinformaatiota siitä, mikä pelin setting on. Nyt siis tiedän sen verran, että öljynporauslautalla on joku kaveri seonnut, mutta en tiedä miksi? Musta tää on hyvä aloitus seikkailulle, mutta miten saan hahmoni nettiin jos se on tarkoitus? Ja uskomaan netin olevan sekoamisen syy niin paljon, että hahmo lähtisi sitä asiaa perin pohjin selvittämään sen sijaan, että hän ei selvitä seonneen kaverin perhetaustoja ja sitä, onko hahmolla ollut aikaisemmin mielenterveysongelmia.

Näitä pohdintoja vain sen vuoksi, että ei ehkä olla ihan tajuttu, mikä pelin idea on? Että voitaisiin tehdä sopivat hahmot.


Ps: Kokeilen foorumin värejä :) Jeeps, ehkä me tosiaan kysellään vähän liikaa asioita, tää on vaan tässä netin välityksellä pelaamisessa ongelma, kun epäselviä asioita ei voi kysyä kasvotusten. Ja yllättävät asiat voi tuntua epäselviltä joskus.
Kuva
Avatar
kardinaali
 
Viestit: 502
Liittynyt: 19.11.2009 12:34

Re: Pelin idea

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 27.11.2009 01:53

Muistanko väärin, jos mesessä puhuessa vähän viittasin jopa creepypastassa McGuffiniin wikissä?

Eli, tuo creepypasta ei välttämättä ole se 100% juttu, vaan se, mikä häilyy taustalla jos häilyy. Itse pelaan niin, etten kirjoita valmiiksi. Minulla on idea, ja se idea sitten elää suuntaan tai toiseen myös riippuen pelaajista, mihin suuntaan pelaajat lähtevät sitä viemään. Eli, vaikka alussa idis on creepypastaa, niin mikään ei ole sanonut, etteikö tietokoneesta olisi tullut demoni alukselle, tai pelistä tule zombiekatastrofia. Pointti on, että jos hahmot eivät ymmärrä tai osaa tietokoneesta etsiä syytä, tai heittävät koneen mereen jos alkaa mennä liika ahdistavaksi, niin enköhän minä jotain keksi tilalle. Tai ei niinkään "tilalle", vaan vaihtoehdon.
Yleensä valmiiksi kirjoitetut vain eivät onnistu. Tässäkin poikkeus on valmiiksi kirjoitettu alku, yleensä pyydän pelaajaa suunnittelemaan hahmon, ja sen hahmon perusteella teen sitten pelin aloituksen. Eli, jos pelaaja ei tee salapoliisia, peli ei ala salapoliisi-miljööstä, enkä tosin vaadi pelaajaa salapoliisia tekemäänkään.

En tiedä osaanko tuota selittää oikein hyvin, mitä haen takaa. Ehkä tämä idea on liika kaukaa haettu ja hankala sitten vain?
Thaumiel_Nerub
 
Viestit: 33
Liittynyt: 24.11.2009 13:58


Paluu Pelin kuvaus, NPC:t, kaupunkikuvaus ja säännöt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron