Kirjoittaja kardinaali » 08.03.2024 21:46
Grand Rapids, 2000
Douglas Gleason nautti hyvin ansaittua cosmopolitaniaan baaritiskillä. Hän oli erinomaisella tuulella saatunaan ylimääräisen bonuksen hyvin hoidetuista yrityskaupoista. Koska oli torstai, Douglas epäili, että muut eivät vielä olleet riittävästi juhlatuulella. Siitä huolimatta hän silmäili baarin asiakkaita yhden illan suhteen toivossa.
Tilattuaan kolmannen cosmopolitanin ja luovuttuaan jo melkein toivosta, Douglas huomasi erityisen komean nuoren miehen saapuvan baariin. Miehellä oli valloittavat vaaleat ja kiharat hiukset ja takapuoli, josta Douglas ei kyennyt saamaan silmiään irti. Douglas toivoi, että mies katsoisi hänen suuntaansa. Hän tarjoaisi miehelle oitis drinkin. Mies käveli baaritiskille silmäilemään drinkkilistaa. Douglas rykäisi saadakseen miehen huomion. Lopulta tämä katsoi häneen. Miten lumoavat tummansiniset silmät, Douglas ajatteli. Mies tuijotti häntä pitkään ja vaikutti jotenkin hämmentyneeltä. Douglasin tuli hetkeksi kummallinen ja epämukava olo.
”Tuota, saanko tarjota teille drinkin?” Douglas kysyi.
”Kiitos, kyllä”, mies vastasi pehmeällä äänellä.
”Pidätkö cosmopolitaneista?” Douglas kysyi seuraavaksi ja kohotti omaa lasiaan.
Mies nyökkäsi ja istuutui baarituolille Douglasin viereen.
”Kaksi cosmopolitania”, Douglas huikkasi baarimikolle.
”Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä…tuota, miksi te katsoitte minua niin pitkään?” Douglas kysyi baarimikon sekoitellessa heidän juomiaan.
”Luulin hetken aikaa, että olitte eräs toinen henkilö. Muistutatte häntä hyvin paljon”, mies vastasi.
”Niinkö?” Douglas kysyi ja päätti sitten heittää vitsin: ”Joidenkin mielestä näytän Noah Wyleltä.”
Vaaleatukkainen mies hymähti, eikä selvästikään tajunnut vitsiä. Douglas nolostui.
”Minä ikäinen te olette?” Vaalea mies kysyi.
”Kahdenkymmenen kahdeksan, mutta olen hyvin menestynyt”, Douglas sanoi ylpeänä. Hän olisi voinut kehuskella, ettei kovin moni hänen ikäisensä ollut niin varakas, mutta päätti vielä odottaa sen asian kanssa.
”Voisitte hyvin olla hän, jos aika olisi toinen”, mies sanoi hiljaa.
Douglasia harmitti. Vaikutti siltä, että hän muistutti miestä jostain tämän ex-poikaystävästä. Sellainen ei koskaan luvannut hyvää.
Baarimikko ojensi heille drinkit ja Douglas vilautti luottokorttiaan lukijalle. Sitten hän kohotti lasiaan:
”Menestykselle”, hän sanoi.
Vaalea mies kohotti myös lasiaan ja hymyili valloittavasti. Kenties illasta tulisi sittenkin hyvä, Douglas ajatteli.
”Mikä sinun nimesi on? Minä olen Douglas Gleason, mutta voit sanoa vain Doug”, Douglas sanoi ja tarjosi kättään.
”Seven”, mies vastasi. Hänen kätensä oli miellyttävän pehmeä ja puristuksensa vahva.
”Jos se ei ole liian tungettelevaa, saanko kysyä, ketä minä mielestäsi muistutan?” Douglas kysyi.
”Hänen nimensä on Aksel Kron. En ole tavannut häntä vuosiin”, Seven vastasi.
Joku teini-iän ihastus varmaankin, Douglas ajatteli.
”Onko sinulla vielä tunteita häntä kohtaan?” Douglas kysyi varovasti.
Seven naurahti kolkosti. Douglasia kylmäsi, vaikka hän ei aivan täysin ymmärtänytkään, miksi.
”Ei, käsititte väärin. En ajattele häntä enää. Hän hylkäsi minut naisen vuoksi”, Seven vastasi.
”Olen pahoillani”, Douglas sanoi. Ilmiö oli hänelle tuttu. Monet nuoret miehet kokeilivat, josko kuitenkin voisivat elää naisen kanssa. Se oli yhteiskunnallisesti niin paljon hyväksyttävämpää.
”Aksel ja se nainen, he puhuivat usein keskenään saksaa. Se oli heidän äidinkielensä. Tunsin itseni usein ulkopuoliseksi”, Seven kertoi hyvin hiljaa ajatuksiinsa vaipuneena.
Douglas siemaili drinkkiään hajamielisesti. Hän oli huolissaan huomatessaan, ettei Seven koskenutkaan omaansa. Kenties drinkki oli kuitenkin ollut väärä?
”Minun on varmaankin aika lähteä kotiin”, Douglas sanoi pettyneenä juotuaan drinkkinsä.
”Nytkö jo? Etkö olisi halunnut lähteä kanssani vielä jonnekin toisaalle?” Seven kysyi.
Douglas hymyili leveästi ehdotukselle ja nyökkäsi.
3 kuukautta myöhemmin
Douglas oli heikko. Hän jaksoi tuskin nostaa päätään, mutta raahautui silti juomaan kylmää energiajuomaa, joka odotti häntä ruokatarjottimella. Koko Douglasin kehoa särki lukuisten ruhjeiden ja mustelmien vuoksi. Sitä hän ei tiennyt, miksi hän oli jatkuvasti niin heikko ja janoinen. Kun Douglas nosti päätään juodakseen, hänen korvissaan vinkui ja näkönsä sumeni. Douglasin oli pakko asettua takaisin makuulle.
Hän itki heikosti. Seven oli pitänyt häntä vankina tuossa samaisessa makuuhuoneessa siitä asti, kun he olivat lähteneet yhdessä baarista Sevenin asunnolle. Sen oli pitänyt olla vain yhden illan suhde. Heidän oli ollut tarkoitus pitää hauskaa. Mutta nyt Douglas oli menettänyt vaatteensa, rahansa ja puhelimensa, eikä hän voinut paeta Sevenin makuuhuoneesta. Ovi oli lukossa ja Douglas oli liian heikko yrittääkseen rikkoa sitä.
Päivisin Douglas makasi sängyllä ja söi ja joi sitä, mitä ruokatarjottimella kulloinkin oli tarjolla. Seven piti hänestä huolta tarjoamalla hedelmiä ja pihviä, riisiä ja perunoita. Toisinaan Douglas sai viiniä tai olutta, toisinaan tuoremehuja ja virvoitusjuomaa. Iltaisin Seven ryömi sänkyyn hänen viereensä ja tyydytti halujaan Douglasilla. Hän kutsui Douglasia nimellä Aksel. Se oli karmivaa. Douglas ei merkinnyt Sevenille mitään, hän oli vain väline miehen sairaissa fantasioissa.
Douglas olisi antanut mitä vain saadakseen takaisin sen illan, jolloin oli lähtenyt Sevenin matkaan. Miten hän katuikaan sitä nyt. Häntä oli varoitettu homovihaajista, jotka kaappasivat hänen kaltaisiaan miehiä pahoinpidelläkseen heidät, mutta Seven ei ollut sellainen. Seven oli yksinkertaisesti hirviö.
Makuuhuoneen ovi avautui. Seven oli tulossa. Douglas kohottautui istumaan, vaikka häntä huimasikin valtavasti. Hän aikoi vielä kerran pyytää, että Seven päästäisi hänet vapaaksi. Hän lupaisi olla kertomatta Sevenistä kenellekään.
Seven ei tullut yksin. Hän raahasi mukanaan keski-ikäistä miestä, joka Douglasin kauhuksi vaikutti kuolleelta. Hänen epäilyksensä saivat vahvistuksen, kun Seven heitti miehen makuuhuoneen lattialle. Mies oli lävistetty harjanvarrella. Douglas tuijotti groteskia näkyä kauhuissaan. Hänen oli päästävä pakoon, ennen kuin Seven surmaisi hänetkin. Douglas äännähti ja loi katseen kohti avointa ovea.
”Rauhoitu, rakkaani. Hän auttaa sinua. Kyllä, kun hän on käsitellyt sinut, me voimme olla yhdessä ikuisesti”, Seven sanoi ja painoi Douglasin takaisin makuulle sängyn päälle.
”Seven, minä pyydän, ole kiltti…”, Douglas itki ja aneli, mutta Seven ei kuunnellut häntä.
Seven meni puhumaan lattialla makaavalle raadolle:
”Olen pahoillani, Marc, että minun piti kaapata sinut. Mutta sinä olet oikea, sinun pitää tehdä se”, puhuessaan Seven meni makaamaan kuolleen miehen päälle ja hyväili tämän kasvoja ja kaulaa.
”Sinä olet oikeaa klaania. Etkä pelkästään klaania, sinä olet samaa sukua. Sinä olet ruhtinaan jälkeläisiä, minä haistan sen”, Seven puhui naama kiinni kuolleen miehen kaulassa.
Douglas nousi varovasti istumaan ja yritti hivuttautua hitaasti kohti ovea. Seven ei koskaan jättänyt ovea auki. Nyt oli Douglasin tilaisuus paeta. Douglas keräsi voimia ja nousi seisomaan. Seven makasi edelleen ruumiin päällä. Douglas hiipi kohti ovea. Hän oli miltei oviaukolla.
Yhtäkkiä Seven seisoi hänen edessään. Miten se oli mahdollista? Douglas tuijotti Seveniä tajuamatta, mitä oli tapahtunut. Häntä pyörrytti ja oksetti.
”Rakkaani, älä lähde minnekään, ei vielä. Minä jätän teidät pian kahden ja Marc saa ottaa sinut. Hän tietää, mitä pitää tehdä. Minä odotan sinua, rakkaani. Ja sitten sinä olet ikuisesti minun”, Seven sanoi ja työnsi Douglasin takaisin sängylle.
”Ei… ole kiltti, älä tee tätä”, Douglas pyysi. Hän oli liian heikko, hänen oli pakko istua sängylle. Douglasista tuntui, että kaikki toivo pakenemisesta oli menetetty.
Seven käveli takaisin kuolleen miehen luokse ja kiskaisi harjanvarren irti ruumiista. Samassa Douglasin kauhuksi kuollut mies nousi istumaan ja tuijotti raivoissaan Seveniä.
”Senkin sairas toreador, helvetin homo!” Mies huusi ja nousi nopeasti seisomaan. Hän ei vaikuttanut enää lainkaan kuolleelta.
Ennen kuin Douglas edes ehti tajuta, Seven oli kadonnut huoneesta ja ovi läimähti kiinni. Douglas kuuli, miten salpa ja munalukko naksahtivat kiinni oven toisella puolella. Kuollut mies, joka ei enää ollut kuollut, juoksi ovelle kiskomaan sitä auki ja takomaan sitä.
”Tämä on sinun viimeinen temppusi, saatanan hinttari! Minä revin sinut kappaleiksi, kuuletko?!” Mies raivosi.
Douglas istui sängyllä kauhusta jäykkänä. Hän pelkäsi, että mies muistaisi hänen läsnäolonsa ja päättäisi purkaa raivonsa häneen. Mutta taottuaan hetken ovea, mies lopulta rauhoittui. Hän nojasi oveen ja siveli rintaansa, jossa edelleen oli suuri haava. Mies tuijotti Douglasia, mutta ei näyttänyt enää aggressiiviselta.
”Kuka sinä olet? Joku Sevenin hoito?” Mies kysyi.
”Minä… minä haluan vain kotiin”, Douglas vastasi heikosti.
Mies tuhahti ja pudisti päätään.
”Kauanko hän on pitänyt sinua täällä?” mies kysyi.
”En tiedä. Ikuisuuden”, Douglas vastasi.
Mies ei hetkeen sanonut mitään. Douglasista tuntui, että mies ymmärsi häntä. Ehkä mies voisi auttaa hänet pakoon?
”Seven on hullu, mutta sen sinä varmaan olet jo oivaltanut. Ongelma vain on se, että hän on hemmetin vanha ja voimakas”, mies selitti.
”Hän haluaa, että minä tapan sinut”, mies sanoi lopulta.
Douglas katsoi miestä kauhuissaan, mutta mies nosti kätensä rauhoittelevasti ylös:
”Minä en aio tappaa sinua. Sinä et kiinnosta minua millään tasolla, joten siitä ei olisi minulle mitään iloa.”
”Kiitos… kai”, Douglas vastasi.
Mies käveli ikkunan luokse ja katsoi alas.
”Me olemme melko korkealla, mutta minua se ei huoleta. Minä en jää tänne odottamaan aamua, minä aion häipyä”, hän sanoi ja alkoi kammeta ikkunaa auki.
Douglas seurasi, miten mies repi ja kampesi suura ikkunaa, kunnes lopulta sai sen auki. Viileä yötuuli tulvahti huoneeseen. Douglas tajusi, että mies aikoi hypätä. Hän lähtisi ja jättäisi Douglasin pulaan.
”Odota! Älä jätä minua tänne!” Douglas huusi.
”Mitä sinun kohtalosi minua kiinnostaa?” Mies kysyi.
”Ole niin kiltti, minä pyydän”, Douglas aneli.
Jokin miehen ilmeessä muuttui. Oliko se sääliä? Hän tuli Douglasin luokse ja katsoi tätä arvioiden. Douglas oli pahoinpidelty, nääntynyt ja alasti. Mies kumartui ja nosti Douglasin olkapäilleen. Sitten mies käveli ikkunalle. Douglas tajusi, että he olivat kolmannessa tai neljännessä kerroksessa. Hän ei ehtinyt kuin älähtää, kun mies jo hyppäsi.
Douglas ei tajunnut, miten mies selvisi pudotuksesta vahingoittumattomana. Douglas tärähti rajusti, mutta ei loukannut itseään, sillä miehen hartiat suojasivat häntä. Mies lähti juoksemaan Douglas olkapäillään. Douglas menetti tajuntansa.
Myöhemmin, kun Douglas tuli tajuihinsa, hän oli sairaalassa. Hän halusi kertoa poliisille kaiken. Sevenistä, tämän sairaista fantasioista ja miehestä, joka oli pelastanut hänen henkensä.
Grand Rapids, syyskyy 2018
Douglas nautti hiljaisesta aamuhetkestä ennen Hudsonin heräämistä. Heidän pitkäturkkinen kissansa tuli kiehnäämään Douglasin jalkaa vasten. Douglas huokasi tyytyväisenä, rapsutti kissaa ja nuuhkaisi kuumaa latteaan. Elämä oli suloista. Hän ja Hudson viettäisivät pian viidettä hääpäiväänsä ja he olivat jo ostaneet liput Honoluluun suuren juhlan kunniaksi. Heillä oli kummallakin hyväpalkkainen työ ja he asuivat upeassa asunnossa, josta avautui näkymä järvelle. Mikään ei voisi pilata hänen onneaan.
Ovikello soi. Douglas hämmentyi ja kietaisi aamutakin vyön tiukemmalle. Kuka kumma tuli kylään siihen aikaan? Hän kiiruhti avaamaan oven ennen kuin vieraat herättäisivät Hudsonin. Hudson oli aamu-uninen ja liian aikainen herätys teki hänestä kärttyisän.
Douglas avasi oven ja säikähti. Ovella oli kaksi poliisia.
”Onko jotain kauheaa tapahtunut?” Douglas kysyi säikähtäneenä.
”Oletteko te herra Douglas Gleason?” toinen poliisi kysyi.
”Kyllä, kyllä, olen minä. Mistä on kyse?” Douglas oli hermostunut. Oliko joku hänen sukulaisensa joutunut onnettomuuteen?
”Mitään pahaa ei ole tapahtunut, voitte olla huoleti. Haluaisimme puhua eräästä vanhasta tapauksesta kanssanne”, poliisi sanoi rauhoittelevasti.
”Tietysti, tulkaa sisään”, Douglas sanoi huojentuneena.
Hudson oli herännyt. Hän kiiruhti Douglasia vastaan huolestuneen näköisenä.
”Ei mitään hätää, Hud. He haluavat vain puhua jostain vanhasta asiasta”, Douglas rauhoitteli.
Vasta kun poliisit olivat istuutuneet alas ja kaivaneet esiin vanhoja papereita, Douglas tajusi, mistä asiasta he halusivat puhua. Hänen sydämensä alkoi hakata villisti. Douglas oli yrittänyt tehdä parhaansa unohtaakseen sen kammottavan kokemuksen. Hudson tiesi asiasta ja jännittyi.
”Onko Dougin pakko käydä tämä läpi uudelleen? Se on hänelle hyvin raskas kokemus”, Hudson sanoi.
”Se ei haittaa, Hud. Minä käyn sen läpi uudelleen, jos siitä on jotain apua. Sitä miestä ei ole saatu kiinni”, Douglas sanoi. Sitten hän kääntyi poliisien puoleen:
”Tämä koskee sitä, eikö niin? Teillä on epäilys siitä, kuka se Seveniksi itseään kutsunut mies voisi olla?”
Douglas oli aikanaan tehnyt vankeudestaan rikosilmoituksen. Vapaudenriisto oli syytenimike, joka oli jo vanhentunut. Mutta raiskaus ei.
”Uskotteko, että te voisitte tunnistaa hänet rivistä kaikkien näiden vuosien jälkeen?” Toinen poliisi kysyi.
Douglas mietti.
”Siitä on melkein kaksikymmentä vuotta. Hän on varmaan vanhentunut paljon, mutta kyllä, uskoisin tunnistavani hänet.”
”Muistatteko vielä, millä nimellä hän kutsui teitä vankeuden aikana?” Toinen poliisi kysyi.
Hudson laski kätensä Douglasin harteille tukeakseen häntä. Mutta Douglas tunsi itsensä vahvaksi ja rauhalliseksi.
”Kyllä, muistan sen hyvin. Hän sanoi minua Akseliksi”, Douglas sanoi. Hän vihasi sitä nimeä.
”Se oli joku hänen entisen poikakaverinsa nimi. Aksel Kron.”
Poliisit kirjasivat jotain papereihinsa ja näyttivät tyytyväisiltä. Douglasia alkoi epäilyttää. Aksel Kron oli tuttu nimi jostain muustakin yhteydestä, mutta hän ei millään keksinyt, mistä. Se liittyi hänen töihinsä, mutta millä tavoin?
”Aksel Kron, Kron Industries yrityksen Kron?” Hudoson puuttui puheeseen.
”Ei se voi olla hän, Hud. Siitä on kaksikymmentä vuotta aikaa ja Detroitin Aksel Kron on tuskin kolmeakymmentä”, Douglas huomautti.
Poliisit kirjasivat jälleen jotain ylös.
”Voimmeko olla teihin yhteydessä, kun tarvitsemme todistajalausuntoanne?” Poliisi kysyi.
Douglas nyökkäsi, tuntui hyvältä ajatella, että Seven viimeinkin jäisi kiinni.