Detroit 5.11.2018
Kylmä nesteytysjuoma maistui esanssiselle kirsikalle. Steve Hillary irvisti, mutta joi silti pullon tyhjäksi. Hän piti yleensä kirsikan mausta, mutta juotuaan jo monta litraa nesteytysjuomia, hän alkoi kyllästyä sen makuun. Steve päätti mielessään, että pyytäisi sairaanhoitajalta seuraavaksi sitruunan makuista juomaa.
Hän oli lähtenyt pienelle kävelylenkille sairaalan puistoon, mutta tunsi itsensä uupuneeksi jo muutaman sadan metrin jälkeen. Valkoinen puupenkki oli vapaana ja Steve istahti sille hetkeksi lepäämään. Puisto oli pieni ja sitä ympäröivät sairaalan valkoiset rakennukset joka sivulta. Keskellä puistoa oli suuri suihkulähde, jota reunustivat rhodorendron-pensaat ja köynnösruusut. Hieman kauempana puiston reunoilla kasvoi riippupajuja ja ikivihreitä pinjoja. Puisto oli varmasti kesällä kaunis, Steve ajatteli. Mutta marraskuussa se vaikutti varsin ankealta. Suihkulähde oli suojattu pressulla talven varalta ja puista irronneet lehdet pyörteilivät hiekkakäytävien päällä kylmässä syystuulessa. Ilmassa oli kostea tuoksu, johon sekoittui vieno mädän haju. Steve huomasi sen tulevan penkin vieressä levittäytyvästä, mustasta massasta, joka oli muutama viikko sitten ollut joukko sieniä.
Puistossa ei ollut muita, joten Steve sai nauttia harvinaisesta rauhasta ja hiljaisuudesta. Hänellä oli kahden viikon sairasloma töistä. Se oli ansaittu. Jatkosta hänellä ei vielä ollut tietoa, sillä Dagmar King varmasi pyrkisi keksimään jotain hänen päänsä menoksi. Kirottu mies, Steve ajatteli katkerasti. Dagmar oli avannut tulen parkkipaikalla, mutta koska Steve oli ollut tiedoton, oli Dagmar sepittänyt poliisipäällikölle oman tarinansa tapahtumien kulusta. Eikä Steven aiempi huono käytös väkivaltarikosyksikössä ollut omiaan tukemaan Steven versiota. Pahimmassa tapauksessa Steven ura oli mennyttä. Mitä hän sitten tekisi? Miten hän maksaisi vuokransa?
”Anteeksi, oletteko te Steve Hillary?”
Steve kohotti katseensa juomapullostaan ja näki vanhan miehen pitkässä, mustassa villakangastakissa ja lierihatussa katselevan häntä. Miehellä oli pyöreät silmälasit, joiden takana tuikkivien vihreiden silmien katse oli terävä.
”Öh, kyllä olen. Kuka kysyy?” Steve vastasi. Hän ei halunnut kuulostaa töykeältä, mutta häntä harmitti, että mies oli tullut häiritsemään hänen itsesäälin täyttämiä mietteitään.
”Olen isä Ciar Brendan”, vanhus sanoi ja tarjosi hansikoitua kättään. Steve nousi hiukan penkiltä ja kätteli miestä.
”Istukaa alas”, Steve kehotti, sillä hän ei itse jaksanut juuri sillä hetkellä seistä. Vanhus istuutui hänen viereensä vaiti.
”Kuule, kuka sinut lähetti? Miten löysit minut? En tiedä, mistä tässä nyt on kyse, mutta minä en ole käynyt kirkossa sitten lapsuuteni. Enkä aio puhua kanssasi mistään, ei millään pahalla”, Steve sanoi lopulta, kun hiljaisuus alkoi tuntua kiusalliselta. Steve oli varma, että hänen äitinsä oli lähettänyt papin puhumaan pojalleen. Äiti oli vanhoilla päivillään tullut yhä hupsummaksi. Hän kävi joka sunnuntai kirkossa ja samalla ripittäytymässä.
”Sinun maineesi toi minut tänne”, pappi vastasi rauhallisesti. ”Tunsin hyvin herra Pavel Ponjenkon.”
”Sitten olet varmaan kuullut, että Pavel on poissa”, Steve sanoi.
”Ikävä kyllä. Hän oli hieno mies”, pappi vastasi. Hän teki ristinmerkin. Steve tunsi itsensä vaivaantuneeksi.
He istuivat jälleen vaiti. Steveä alkoi ärsyttää ja hän mietti kuumeisesti, miten pääsisi papista eroon.
”Minä kävin juttelemassa poliisipäällikön kanssa. Ikävä juttu”, pappi sanoi viimein. Steve tuijotti häntä ällistyneenä.
”Mistä sinä oikein puhut?” Steve kysyi.
”Sinun tilanteestasi. Ilmeisesti tämä Dagmar King haluaa, että sinut erotetaan. Ja joukko väkivaltarikosyksikön tutkijoita tukee häntä. En usko, että sille asialle voi tehdä enää yhtään mitään”, pappi kertoi.
Steven mieli mustui entisestään. Siinä sitä oltiin. Potkut. Hänellä oli ollut varsin nousujohteinen ura, mutta nyt se oli kolahtanut melkoisella rytinällä seinään.
”Maksaakohan työpaikka edes tätä sairaalareissua?” Steve mutisi puoliääneen. Ei hänellä työttömänä olisi varaa maksaa tuhansien, ellei jopa kymmenien tuhansien dollarien sairaalamaksua.
”Älä siitä huolehdi. Minä varmistan kyllä, ettei sinulle tule maksettavaa. Ja koska tilanne on nyt tämä, otin vapauden kertoa sinusta toiselle taholle”, pappi jatkoi. Puhuessaan hän kaivoi villakangastakkinsa povitaskusta esiin huolellisesti taitellut paperinipun.
”Mitä sanot?” Hän kysyi ja ojensi nipun Stevelle.
Steve avasi paperit kummissaan. Hän tunnisti oitis paperien ylälaidassa olevan kotkavaakunan ja alkoi kiireesti lukea tekstiä. Steven ihmetys kasvoi sitä mukaa, kun hän luki.
”Sinä olet ollut rikostutkija. He tarvitsevat nimenomaan tutkijaa, joka on työskennellyt Detroitissa ja tuntee kaupungin hyvin”, pappi sanoi.
”Oooh”, Steve huokasi ja luki palkkaehdotuksen kolme kertaa, ennen kuin uskoi sitä. Jokainen poliisikoulun kokelas haaveili siitä, että jonain päivänä he saisivat tällaiset työtarjouksen. Ja nyt tämä onnenpotku oli tullut Stevelle.
Hän laski paperit alas ja koetti selvittää ajatuksiaan. Pappi puhui jotain, mutta Steve ei kuunnellut. Yhtäkkiä häntä alkoi kuitenkin epäilyttää. Miksi tiedon oli tuonut joku seurakunnan työntekijä? Eihän Stevellä ollut enää mitään tekemistä kirkon kanssa.
”Miksi nämä paperit ovat sinulla? Eihän siinä ole järkeä”, Steve töksäytti ja katsoi pappia.
Vanha mies alkoi äkkiä hymyillä niin, että hänen terävien silmiensä katse muuttui lempeäksi ja tuikkivaksi, aivan kuin ystävällisellä isoisällä.
”Koska minä olen katsonut sinun perääsi siitä asti, kun Pavel kertoi minulle sinusta. Olet nuori ja vahva, sinussa on paljon potentiaalia. Ja Detroit tarvitsee sinua.”
”Oletko sinä täältä Detroitista? Lähettikö minun äitini sinut?” Steve kysyi. Hän uskoi edelleen, että äidillä täytyi olla näppinsä pelissä.
”En, minä tulen Bostonista. Mutta tulin nyt jäädäkseni, sillä minusta tuntuu, että täällä tarvitaan minuakin. En tunne äitiäsi, mutta opin varmasti tuntemaan. Pidän messun tänä sunnuntaina ja tutustun samalla seurakuntalaisiin. Olisin hyvin iloinen, mikäli näkisin sinut kirkossa”, pappi vastasi.
Steve olisi halunnut sanoa, ettei häntä kiinnostanut kirkko vähääkään, mutta ei kehdannut. Pappi oli ollut häntä kohtaan äärettömän ystävällinen ja pelastanut hänet juuri köyhyydeltä.
”Mitä sanoisit, jos menisimme sisälle? Täällä on hiukan koleaa. Näin tullessani aulassa sairaalan kahvilan, joka ei vaikuttanut lainkaan hullummalta”, pappi sanoi viimein ja nousi seisomaan.
Stevellä ei ollut mitään sitä vastaan. Hän työnsi arvokkaan paperinivaskan taskuunsa ja päätti lukea sen vielä kertaalleen omassa sairaalasängyssään. Matkalla sisälle Stevelle tuli äkkiä eräs ajatus mieleen:
”Sinä olet katolilainen, eikö niin?” Hän kysyi.
”Tietysti”, pappi vastasi
”Onko sinulla mitään tekemistä niiden baptistien kanssa, jotka täällä riehuvat? He ovat pitäneet mielenosoitusta poliisiaseman edessä jo viikon ajan ja yrittäneet käydä useamman poliisin ja minunkin kimppuuni”, Steve kertoi. Hän halusi tietää, oliko pappi samassa juonessa fanaattisten baptistien kanssa. Steve ei luottanut heihin.
Pappi katsoi häntä hetken ihmeissään. Ensimmäisen kerran heidän tapaamisensa aikana Stevestä tuntui siltä, että hän tiesi jotain enemmän kuin vanhus.
”Amelie Bankolen seurakunta”, Steve selvensi. Hän arveli papin lukeneen paikallisuutisia sen verran, että mama Amelien nimi olisi tuttu.
”Aivan, hän.” pappi vastasi nyökäten. ”Ei, minulla ei ole mitään tekemistä heidän kanssaan. Bankolen maine on toki tunnettu muuallakin kuin Detroitissa, mutta en tiedä heistä sen enempää kuin mitä huhut kertovat.”
Steve huokasi tyytyväisenä mielessään. Hän oli ollut vähällä niputtaa kaikki seurakunnan työntekijät samaan ryhmään, mutta onneksi hänen oma katolinen kirkkonsa sentään vaikutti edelleen järkevältä. Ehkä hän sittenkin menisi messuun sunnuntaina. Äiti ainakin ilahtuisi.